הובלת חומרים מסוכנים

  • התעשייה עושה שימוש לא פעם בחומרים מסוכנים. שאריות התוצרת גם הן יכולות להפוך לחומר מסוכן שיש לפנות אותו מהאזור בבטחה. הפינוי נעשה בשל סכנה לאנשים ולסביבה והוא צריך להתבצע ברכבים ומכלים מתאימים, תוך הקפדה על תקנות הבטיחות ולמקומות המיועדים לכך.

ההגדרה של חומרים מסוכנים נקבעה על ידי המשרד להגנת הסביבה. כשהחומרים נמצאים בסביבת המפעל, על העובדים להתנהל מולם במשנה זהירות והם נאספים בדרך הנכונה והתקנית. הוצאתם מהמפעל אל עבר האתרים המורשים דורשת מומחיות. הדרישות בתחום ההובלה נבנו תוך משנה זהירות ומחשבה על הסכנות שעלולות להיגרם במקרה של תאונה.

הובלת חומרים מסוכנים – האתגר

חומרים מסוכנים (לרוב מוכר בראשי תיבות חוֹמָ"ס) הם מוצקים, נוזלים או גזים אשר עלולים להזיק לאדם, לחי או לצומח, לרכוש, או לסביבה. הסכנה בחומרים אלה נובעת מתכונות כגון דליקוּת, רעילוּת, רדיואקטיביות או השפעה מסרטנת –רשימת החומרים המסוכנים – המשרד להגנת הסביבה . ההובלה חייבת להתבצע במשנה זהירות ורק על ידי נהגים שעברו הסמכה מתאימה למשימה זו, שינוע נכון יביא להקטנת הסיכון מהחומרים המסוכנים. רכבי הובלת חומרים מסוכנים נמצאים תחת פיקוח מתמיד ועוברים בדיקות מקיפות ותכופות על ידי קצין הבטיחות אשר הוסמך לכך.

תחום שינוע חומרים מסוכנים (חומ"ס) הנו תחום מורכב, הכולל בתוכו לא רק את הליך השינוע עצמו אלא גם תהליכי הכנת משלוחי חומ"ס במפעלים והתייחסות לאריזות ולכלי קיבול בהם הם מובלים. זה כולל הובלת חומ"ס באופני שינוע מגוונים, כגון הובלה בכבישים וברכבות, בים ובאוויר. הדרישות להובלת חומרים מסוכנים מופיעות בחקיקה הלאומית הרלוונטית, ובהסכמים הבינלאומיים באם מדובר בשינוע של חומ"ס שחוצה את גבולות המדינה הספציפית או המתבצע במרחב האווירי או הימי הבינלאומי.

קיימים תשעה סיווגים של חומרים מסוכנים המסומנים מ1 ועד 9 על גבי המכלית או המשאית המובילה על מנת ששירותי ההצלה ואחרים ידעו כיצד לפעול בעת מקרה חירום. הסיווגים הינם:

  •  1. חומרי נפץ
  •  2. נוזלים דליקים
  •  3. גזים
  •  4. מוצקים דליקים
  •  5. חומרים מחמצנים ועל-תחמוצות אורגנים
  •  6. חומרים רעילים וחומרים מדבקים
  •  7. חומרים רדיואקטיבים
  •  8. חומרים מאכלים (חומצות)
  •  9. חומרים אחרים. 

בישראל כ-150 אירועי חומרים מסוכנים מדי שנה, הנגרמים מרשלנות, חוסר מקצועיות ואי עמידה נאותה בהוראות החוק אשר עלולה לגרום לעונשי מאסר כבדים. 

מערכת שליטה ובקרה פועלת לאורך כל ההובלה. הרכבים נושאים שילוט התראה על סוג המטען. ישנו קוד ומספרי טלפון לשעת חירום. אם תפקידך במפעל הוא לדאוג להובלה של החומרים המסוכנים, עליך לוודא כי רק גורם מורשה ומנוסה יהיה אחראי לשינוע.

המטרות שלנו

המטרה הראשונה שלנו בהובלת החומרים היא מניעת תקלות. כל פגיעה בדרך עלולה להוביל לאסון והדבר הראשון שאנו רואים לנגד עינינו הוא מניעה. לשם כך הנהגים עוברים קורס מיוחד לפי סוג החומר המובל ובנוסף עוברים ריענון אחת לשנתיים, על אלו ממנו קצין בטיחות בעל ידע נרחב אשר כל העת מתעדכן בנעשה בתחום. ההובלה מתבצעת בצירים מורשים ובשעות המתאימות. במידת הצורך ההובלה תתבצע בתיאום עם משטרת ישראל או צה״ל. 

המטרה השנייה שלנו היא הגעה ליעד תוך מתן השירות הטוב ביותר ללקוחותינו, עמידה בזמנים וכן זמינות גבוהה.  אנו מכירים את הרגישות שנובעת מכורח העבודה ומעמידים לשם כך צוות מקצועי. מהנהגים, דרך קצין הבטיחות ועל ידי כל אנשי השירות.

הסמכה, עמידה בתקנים, ניסיון

חברתנו מעמידה לרשותך צוות בעל הסמכה מתאימה, ניסיון עשיר של כ-20 שנים ועבודה תחת התקנים המחמירים ביותר. החברה מאושרת ומוכרת על ידי משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה כרשאית להובלת חומרים מסוכנים.

דילוג לתוכן